Kur slypi maketuotojo profesionalumas?

Atnaujinta: Šeštadienis, 2014 sausio 04 10:51

Leidiniu maketuotojas kompiuterinis maketavimas2Šiandien norėtųsi pakalbėti apie „nematomą“ profesiją – maketuotojus. Tai specialistai, maketuojantys pačius įvairiausius spaudinius – nuo lankstinuko iki solidaus fotografijų albumo, nuo skrajutės iki enciklopedijos, nuo dienraščio iki almanacho; taip pat kuriantys prekinius ženklus, logotipus, spausdintą reklamą. Maketuotojas, vaizdžiai tariant, yra tas žmogus, kuris bet kokiam leidiniui suteikia „veidą“.

 

Dažniausiai net nesusimąstome, kaip atsiranda laikraštis ar žurnalas, kodėl toks, o ne kitoks jo viršelis, kodėl pasirinktas būtent šis šriftas, spalva ar kompozicija. Sumaketuoti leidinį tik iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti lengva – atrodytų, tereikia būti tik gerai įvaldžius informacines technologijas (t.y. kompiuterines programas). Tačiau to tikrai nepakanka. Kiekvienas leidinys privalo  turėti charakterį – išskirtinumą, originalumą, specifinius bruožus – tam, kad būtų pastebėtas, patrauktų dėmesį, išsilaikytų ar įsitvirtintų konkurencingoje rinkoje ir nepaskęstų daugybėje kitų. Šioje vietoje galima remtis patarle, kad „sutinka pagal rūbą, palydi pagal protą“ – maketuotojo užduotis yra sukurti tą „rūbą“, į kurį įvelkamas turinys.

 

Šiandien maketuotojui keliami aukšti ir kaskart vis aukštesni reikalavimai. Nūdienos visuomenė labai išprususi, ji skaito, mato, pastebi, sprendžia, diskutuoja, daro išvadas, žavisi, įsimena, džiaugiasi, kritikuoja ar net piktinasi – ir į tai privalu atsižvelgti. Todėl į vieną pirmųjų vietų pakyla asmeninė profesionalaus maketuotojo atsakomybė už darbo kokybę.

 

Be profesinių reikalavimų ir įgūdžių, maketuotojas turi išmanyti leidybinė teisę, fotografiją, žurnalistiką, netgi susigaudyti politinėje, ekonominėje, kultūrinėje  situacijoje, sekti naujausias leidybos tendencijas, pastebėti pokyčius, taikyti inovacijas. Labai svarbios ir asmeninės savybės – komunikabilumas, iniciatyvumas, išradingumas, atsakingumas, originalumas, savarankiškumas, kruopštumas, gebėjimas įsiklausyti į užsakovo pageidavimus, visumos, o ne atskirų detalių matymas, estetikos jausmas bei daugelis kitų. Net tokios „nepopuliarios“, kaip etika ir profesinis padorumas – ribos, apibrėžiančios asmeninį požiūrį į darbą.

 

Ir visgi, kur slypi maketuotojo profesionalumas? Siekis maksimalios darbo kokybės ir noras tobulėti – maketuotojo darbo variklis. Šių dviejų dalykų suderinamumas leidžia gauti maksimalius rezultatus, teikia vidinį pasitenkinimą darbu ir skatina judėti pirmyn. Profesionalumui svarios įtakos turi ir kūrybinės galios, drąsa eksperimentuoti, ieškoti naujų, originalių, savarankiškų sprendimų. Ir, be abejo, tai, kas universalu – reikia mėgti savo darbą ir juo mėgautis. Maketuotojo darbas – ne amatas, bet kūryba. Tai įsisąmoninus, šis darbas įgyja kur kas gilesnes prasmes.

 


Straipsnio autorė

Vyresn. maketavimo profesijos mokytoja Vilma Gudeikaitė

 

13321 1125854803191 3132573 n